Invloed domeinnaam keuze op SEO

Wat doet een domeinnaam met jouw positie in Google en je SEO? Zoekmachines zijn een van de belangrijkste marketing kanalen die je kunt inzetten voor je bedrijf. Of het nu is om reclame in te kopen of je website op te nemen in de organische resultaten. Heeft de keuze voor een specifieke domeinnaam of extensie nog invloed op dat laatste? Wij helpen je op weg!

Helpt een goede domeinnaam bij je SEO?

Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden is het misschien eerst belangrijk om te bepalen ‘wat’ een goede domeinnaam eigenlijk is en waarom.

Google wil zijn gebruikers de beste ervaring geven, zowel in het zoeken als in het vinden van de juiste resultaten. Wat jou logisch lijkt bij de keuze voor een domeinnaam zal Google ook vinden.

  1. Hou de domeinnaam kort en bondig, zorg ervoor dat hij makkelijk te onthouden is en eigenlijk niet fout is te schrijven. Google gaat hier ook steeds meer rekening mee houden, dus laat de start van je SEO alvast goed zijn bij de keuze van een domeinnaam.
  2. Kies een extensie, TLD, die bekend is. Er zijn tegenwoordig 100’den verschillende extensies waar ook nog prachtige domeinnamen voor te vinden zijn. Helaas zijn de daadwerkelijke echte websites toch vaak op een .COM of .NL domeinnaam gestart en zijn de andere extensies gewoon minder bekend, dus ook minder interessant voor Google en jouw SEO werk.
  3. Vermijd een streepje in je domeinnaam, henks-fietsenwinkel.nl ziet er misschien logisch uit maar henksfietsenwinkel.nl werkt toch echt beter. Kijk ook even naar punt 1 van het kiezen van een goed domein, maar het streepje krijgt ook minder waarde mee en is vaak geassocieerd met spam achtige domeinen, klik-hier-voor-de-beste-fietsen.nl bijvoorbeeld.

Hoewel een domeinnaam zelf dus niet meetelt in de ranking van je website is het zeker wel belangrijk om er goed over na te denken. Gebruik dan bovenstaande 3 tips om je SEO in ieder geval goed te organiseren.

Wat zijn de fabeltjes omtrent domeinnamen en SEO?

Er zijn natuurlijk ook wel wat fabeltjes omtrent een domeinnaam keuze en je positie in Google. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de zeer actieve wereld van zoekmachine optimalisatie waarbij duizenden bedrijven aan het zoeken zijn naar een manier om hoger in Google te komen.

  1. De leeftijd van een domeinnaam is niet iets waar Google naar kijkt, of het domein nou 1 of 10 jaar is geregistreerd. Wat Google natuurlijk wel erg interessant vind is hoe actief het domein is geweest of dat er backlinks naar staan. Dat is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden.
  2. Het registreren van een domeinnaam met 10 keywords erin werkt niet, Google is niet gek en ziet dit gebeuren. Deze domeinnamen worden gezien als spam en niet legitiem, het gevolg hiervan kan ook zijn dat je juist geen positie in Google krijgt dan wel.

Interessante blog artikelen over SEO en domeinnamen